Aankoper worstelt met controle en tijdsdruk

Bestellen kan een stuk efficiënter

Aankopend België heeft het niet altijd makkelijk, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Manutan*. Aankopers zijn betrokken, hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en willen vooral de controle houden. Aan de andere kant kost het hele aankoopproces ze veel te veel tijd. Automatisering of het uit handen geven van verantwoordelijkheden lijken oplossingen, maar daar wordt heel wisselend over gedacht. Volgens Filip Van den Abeele, Sales Operations Manager bij Manutan, ligt de sleutel in balans. 

De grootste ergernissen die aankopers hebben over het aankoopproces zijn achtereenvolgens: de hoeveelheid tijd die het kost (18%), de rompslomp (17%) en het balanceren met de voorraad (16%).
Een gemiddelde aankoper besteedt zo’n 6 uur per week aan het aankopen van bedrijfsbenodigdheden. Een lead buyer, eindverantwoordelijk voor aankoop bij bedrijven met meer dan 50 werknemers, spendeert daar wekelijks zelfs 20 uur aan.

Medewerkers laten bestellen – ik dacht het niet

Eén mogelijke oplossing is om, binnen duidelijke kaders, collega’s helemaal zelf te laten bestellen. Toch is slechts 7% van de aankopers het hier mee eens. Van den Abeele: “Ik kan me voorstellen dat aankopers óf bang zijn de controle op het bestelproces te verliezen, óf schrik hebben dat het extra rompslomp oplevert.” Zo wordt ‘gezeur van collega’s over bestellingen’ als een van de belangrijkste ergernissen genoemd.

Groot aantal aankoopverantwoordelijken juichen automatisatie toe

Bij een opvallend groot aantal ondervraagde aankoopverantwoordelijken wordt automatisering positief ontvangen. Liefst 36% is er een expliciet voorstander van. “Hoe meer er geautomatiseerd wordt, des te meer tijd ik kan besteden aan belangrijker zaken”, zeggen zij letterlijk.

Controle, zónder rompslomp

Volgens Van den Abeele ligt de sleutel in balans: “Een goede leverancier kan het bestelproces zó inrichten dat je als aankoper volledige controle houdt, maar toch niet alles zelf hoeft te doen. Bovendien kan een goede leverancier de voorraad (mee) beheren, of de aankoper helpen om vooruit te denken en te voorspellen, bijvoorbeeld voor specifieke aankopen voor ieder seizoen. Of denk aan maatwerk, complete inrichting. De mogelijkheden zijn legio. Wij doen dat onder meer door tips en adviezen te geven op www.manutan.be/blog. Mijn belangrijkste oproep? Zet je leverancier voor je aan het werk!”

*) Onderzoek van Novio Research in opdracht van Manutan onder 792 Belgische aankopers van bedrijfsbenodigdheden - augustus 2016

Over Manutan

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 17 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto. In België en Nederland is Manutan de grootste leverancier van artikelen voor magazijn, werkplaats, terrein en kantoor. De artikelen worden via de website, het contactcenter en catalogi geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte aankoopsystemen. www.manutan.be en www.manutan.be/blog

Manutan
Bergensesteenweg 1424,
1070 Brussel