Niet kopen, maar delen

Onderzoek Manutan: deeleconomie op werkvloer heel normaal

De deeleconomie begint zijn weg op kantoor en op de werkvloer te vinden, zo blijkt uit onderzoek* van Manutan. Voordat we iets aanschaffen, kijken we eerst of we het artikel van collega’s kunnen lenen. Een positieve en duurzame evolutie. Maar er is ook minder goed nieuws. Onderling delen tussen afdelingen, vestigingen of zelfs andere bedrijven gebeurt jammer genoeg nog maar weinig. Bovendien gooit een te groot aantal werknemers in België kapotte gebruiksartikelen meteen weg zonder te kijken of ze nog te repareren zijn. Voor bedrijven valt hier winst te behalen.

Aankoper gaat voor kwaliteit met een lange levensduur

Kleine kantoormaterialen (nietmachines, perforators) worden in 88% van de bedrijven gedeeld, zo blijkt uit het onderzoek. Ook klein gereedschap gaat op de werkvloer veelal van hand tot hand. Aankopers zeggen dan ook bovenal voor kwaliteit te kiezen als er iets vervangen moet worden; ze letten daarbij minder op de prijs. Producten moeten lang meegaan en door veel mensen gebruikt kunnen worden.

Als iets stukgaat, gaan bedrijven daar heel verschillend mee om. Waar 46% van de ondervraagden het product meteen weggooit, probeert 32% het juist te repareren.

Aandachtspunt bij aankoop

“Je kunt bij aanschaf natuurlijk al rekening houden met de mogelijkheid tot reparatie”, zegt Stephane Arkenbout, Commercieel directeur Benelux bij Manutan. “Vanzelfsprekend maakt het daarbij uit of het gaat om een perforator van een tiental euro of een boormachine van honderden euro’s. De investering van een reparatie weegt immers niet altijd op tegen de opbrengst. Het loont dan ook de moeite om vooraf na te gaan of een aankoop zich leent voor reparatie. Bij Manutan adviseren we bedrijven daarover. Soms gaat het om een simpel onderdeel dat los na te bestellen is.”

Duurzaamheid leeft

Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid leeft. Thuis nog veel meer dan op de werkvloer. Bedrijven die hierop inspelen, kunnen daarom snel stappen maken. “Als je defecte producten centraal inzamelt en niet direct weggooit, voorkom je onnodige verspilling en geef je ze wellicht een langere levensduur”, aldus Arkenbout.

Opvallende uitkomsten

92% deelt zijn gereedschap op het werk
88% deelt zijn klein kantoormateriaal op het werk
58% kiest bij aanschaf van nieuw materiaal voor kwaliteit, 36% voor de laagste prijs
46% gooit defecte spullen onmiddellijk weg
32% repareert vaak defecte spullen
Slechts 16% kiest voor artikelen met een duurzaamheidslabel

 

*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 1731 werknemers in de Benelux, waarvan 869 Belgen, werkend in alle sectoren, met name in loondienst.

Contacteer ons
Filip Van den Abeele Director Sales Operations Benelux, Manutan
Ward Vanhee Two cents
Filip Van den Abeele Director Sales Operations Benelux, Manutan
Ward Vanhee Two cents
Over Manutan

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 17 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto. In België en Nederland is Manutan de grootste leverancier van artikelen voor magazijn, werkplaats, terrein en kantoor. De artikelen worden via de website, het contactcenter en catalogi geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte aankoopsystemen. www.manutan.be en www.manutan.be/blog

Manutan
Bergensesteenweg 1424,
1070 Brussel